Άρθρο, Αφιέρωμα

Άδειασε το μυαλό σου με αυτά τα 5 βιβλία

Άδειασε το μυαλό σου με αυτά τα βιβλία

Είτε χρειάζεσαι έμπνευση, είτε μια «επανεκκίνηση» στο μυαλό σου, πάντα θα υπάρχουν βιβλία έτοιμα να σε στηρίξουν. Μήπως ήρθε η ώρα λοιπόν, να βρεις εκείνα τα βιβλία που θα καταφέρουν να σου «αδειάσουν» το μυαλό, ώστε να μπορείς μετά να έχεις «γόνιμες» ιδέες; Εμείς, σου προτείνουμε πέντε επιλογές, που θα καθαρίσουν την cache σου, και όχι μόνο.

1. «Είσαι Ό,τι Σκέφτεσαι» – James Allen

«Οι καλές σκέψεις και πράξεις δεν μπορούν ποτέ να παράγουν αρνητικά αποτελέσματα. Οι κακές σκέψεις και πράξεις δεν μπορούν ποτέ να παράγουν θετικά αποτελέσματα. Είναι σαν να λέμε ότι από το καλαμπόκι δεν βγαίνει παρά μόνο καλαμπόκι και ότι από τις τσουκνίδες δεν βγαίνουν παρά μόνο τσουκνίδες».

Για να αδειάσεις το μυαλό σου, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσεις πώς αυτό «γεμίζει». Γιατί, μόνο έτσι θα καταφέρεις να αποφύγεις τις όποιες αρνητικές σκέψεις μπορεί συχνά να το κατακλύζουν. Σε αυτήν την αποστολή θα σε βοηθήσει το «Είσαι Ό,τι Σκέφτεσαι» του James Allen, το πιο επιδραστικό βιβλίο προσωπικής ανάπτυξης μέχρι σήμερα. Από την κυκλοφορία του το μακρινό 1903 έως σήμερα, το βιβλίο αυτό, εκτός από το ότι έχει επηρεάσει το έργο σπουδαίων συγγραφέων προσωπικής ανάπτυξης Napoleon Hill και Rhonda Byrne, έχει αποτελέσει εγχειρίδιο ζωής για εκατομμύρια ανθρώπους. Και αυτό συμβαίνει γιατί μέσα σε 70 σελίδες, το «Είσαι ό,τι σκέφτεσαι» καταφέρνει να αναλύσει υγιή και μη μοτίβα σκέψης, όπως και το πώς τα υγιή αυτά μοτίβα μπορούν να μας οδηγήσουν στην επιτυχία και την ευτυχία μας εν γένει.

2. «Η Τέχνη της Ηρεμίας» – Pico Iyer

«Είναι εύκολο να νιώσουμε ότι στεκόμαστε πέντε μόλις εκατοστά από έναν τεράστιο καμβά που είναι γεμάτος κόσμο, θόρυβο και αλλάζει με κάθε εκατομμυριοστό του δευτερολέπτου που περνάει. Μόνο αν αποτραβηχτούμε και μείνουμε ακίνητοι μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε το πραγματικό νόημα του καμβά (που είναι η ζωή μας), και να δούμε τη μεγαλύτερη εικόνα».

Πολλοί από εμάς είναι ακόμα υπέρ της άποψης ότι θα πρέπει να είμαστε συνεχώς «στις επάλξεις», όσον αφορά τη δουλειά μας. Αυτή η λογική συναντάται κυρίως άτομα που χρησιμοποιούν το μοντέλο της τηλεργασίας, των οποίων τα ωράρια εργασίας ξεφεύγουν κατά πολύ από αυτό του «9-5». Για σένα, λοιπόν, που τσεκάρεις μία – μία ειδοποίηση στο κινητό σου με το που «σκάει», ο Pico Iyer έχει να σου μάθει κάποια πράγματα, ξεκινώντας από την ίδια την «Τέχνη της Ηρεμίας». Όπως θα έχεις διαβάσει και στην «Τέχνη της Ρουτίνας», η καθημερινότητα του Μαρσέλ Προυστ αποτελούταν από πολλές ώρες απόλυτης ακινησίας, κατά τις οποίες εμπνεόταν κι έγραφε στο κρεβάτι. Το παράδειγμα του Προυστ θα το βρεις και στο έργο του Pico Iyer, όπως και το παράδειγμα του Μαχάτμα Γκάντι και της Έμιλι Ντίκινσον.

3. «Πώς να Χωρίσετε με το Κινητό σας» – Catherine Price

«Θυμάστε το πασίγνωστο πείραμα όπου ο Ρώσος φυσιολόγος Ιβάν Παβλόφ έκανε τους σκύλους να τους τρέχουν τα σάλια κάθε φορά που άκουγαν ένα κουδούνισμα; Το κατάφερε χτυπώντας ένα καμπανάκι κάθε φορά που τους έδινε να φάνε, έτσι ώστε (χάρη στην ντοπαμίνη) τα σκυλιά να αρχίσουν να συνδέουν τον ήχο από το καμπανάκι με την υπόσχεση του φαγητού. Στο τέλος ο Παβλόφ κατάφερε να κάνει τα σάλια των σκυλιών να τρέχουν από την προσμονή κάθε φορά που άκουγαν κάποιο κουδούνισμα. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και σε εμάς όταν ενεργοποιούμε τις ειδοποιήσεις. Οι ειδοποιήσεις εκμεταλλεύονται τη φυσική ικανότητα του εγκεφάλου μας να συνδέει εναύσματα με επιβραβεύσεις (και την αγωνία που μας προκαλεί η αβεβαιότητα), για να μας κάνουν να τσεκάρουμε ψυχαναγκαστικά το κινητό μας. Κάθε φορά που ακούτε ή βλέπετε μια ειδοποίηση, ξέρετε ότι σας περιμένει κάτι καινούργιο και απρόβλεπτο -δύο πράγματα που από κατασκευής  είμαστε προγραμματισμένοι να λαχταράμε».

Τι λέγαμε πιο πριν για τις ειδοποιήσεις που σκάνε στο κινητό; Η Catherine Price παίρνει τη σχέση σου με το κινητό στα σοβαρά, και για αυτό σου προτείνει να χωρίσετε: Μόνο έτσι θα μπορέσετε να δημιουργήσετε μία νέα, υγιή σχέση μεταξύ σας. Κι αν αναρωτιέσαι πώς είναι δυνατόν να χρειάζεσαι ένα βιβλίο για να κλείσεις τις ειδοποιήσεις των social media και των mails σου, τότε αναρωτήσου γιατί δεν το έχεις κάνει μέχρι σήμερα.

4. «Ξεκίνα Χτες» – Σάββας Τρίχας

«Ένας φίλος μου ψυχολόγος μού είπε κάποτε πώς ο ψυχισμός μας είναι σαν λάστιχο. Όταν τεντώσεις ένα λάστιχο, προσπαθώντας να απομακρύνεις τη μια άκρη του από το σημείο στο οποίο βρίσκεται σε ηρεμία, δημιουργείται ένταση. Αν το τεντώσεις κι άλλο, θα δημιουργηθεί περισσότερη ένταση. Αν το τεντώσεις ακόμη περισσότερο, μπορεί να σπάσει. Όσο πιο μακριά είμαστε από το σημείο της ηρεμίας μας, από τον πραγματικό μας εαυτό, τόσο πιο πολύ αυξάνεται η πιθανότητα να σπάσουμε».

Ένα ακόμη βιβλίο που, χάρη στην επιμονή του να απομακρύνουμε κάθε ίχνος αναβλητικότητας από την καθημερινότητά μας, μας υπενθυμίζει πόσο σημαντική είναι η ηρεμία του μυαλού, πριν από κάθε μεγαλεπήβολο -ή και όχι- βήμα. Το «Ξεκίνα Χτες» του Σάββα Τρίχα που μόλις κυκλοφόρησε, με τη βοήθεια καθημερινών ιστοριών αλλά και μύθων, δίνει την έμπνευση που χρειάζεσαι για να δημιουργήσεις το αύριο που εσύ θέλεις. Όπως το αύριο που ονειρεύεσαι χτίζεται από ένα ξεκάθαρο και στρατηγικό σήμερα, έτσι και οι μεγάλες ιδέες χρειάζονται καθαρό νοητικό «έδαφος» για να πάρουν μορφή.

5. «Ζήσε σαν Καλλιτέχνης» – Austin Kleon

«Ζήσε μία μέρα τη φορά».

Όταν μιλάμε για «άδειασμα» μυαλού, πώς μπορούμε να βρούμε πιο ουσιαστική πρόταση από την παραπάνω; Ο Auston Kleon είναι άλλωστε ο μάστορας της έννοιας «δημιουργικότητα», όπως έχουμε δει ήδη από το πρώτο βιβλίο της Key Books και κλασικό, «Κλέψε σαν Καλλιτέχνης». Από έναν καλλιτέχνη μπορούμε να μάθουμε όχι μόνο πώς να κλέψουμε ή να πουλήσουμε δημιουργικά, αλλά και πώς να ζήσουμε. Ας πάρουμε για παράδειγμα τους δέκα κανόνες του Austin Kleon για τη ζωή.

Οι 10 κανόνες του Austin Kleon είναι:

  1. Κάθε μέρα είναι η μέρα της μαρμότας
  2. Φτιάξε ένα σταθμό χαράς
  3. Ξέχνα το ουσιαστικό, κάνε το βήμα
  4. Κάνε δώρα
  5. Συνηθισμένο + ιδιαίτερη φροντίδα = εξαιρετικό
  6. Σφάξε τα τέρατα της τέχνης
  7. Επιτρέπεται να αλλάξεις γνώμη
  8. Όταν αμφιβάλεις, συγύρισε
  9. Οι δαίμονες μισούν τον καθαρό αέρα
  10. Φύτεψε έναν κήπο
Back to list

Αφήστε μια απάντηση